REGULAMENT-CADRU 5530 din 5 octombrie
2011
de organizare şi funcţionare a
inspectoratelor şcolare
EMITENT |
· MINISTERUL EDUCAŢIEI,
CERCETĂRII, TINERETULUI ŞI SPORTULUI |
Publicat în MONITORUL
OFICIAL nr. 738 din 20 octombrie 2011
Data intrării în vigoare 20-10-2011
Formă consolidată valabilă
la data 18-06-2020
Prezenta formă consolidată este
valabilă începând cu data de 01-04-2015 până la data de 18-06-2020
Articolul 1
Inspectoratele şcolare judeţene şi Inspectoratul
Şcolar al Municipiului Bucureşti, denumite în continuare inspectorat
şcolar, sunt servicii publice deconcentrate ale
Ministerului Educaţiei, Cercetării, Tineretului şi Sportului
care se organizează la nivelul judeţului/municipiului Bucureşti
şi care acţionează pentru realizarea obiectivelor sistemului de
învăţământ, prevăzute de Legea educaţiei naţionale nr. 1/2011, în domeniul învăţământului
preuniversitar.
Articolul 2. Inspectoratul şcolar îşi
desfăşoară întreaga activitate pe baza prevederilor Legii nr. 1/2011
şi a actelor
administrative cu caracter
normativ ce decurg din executarea prevederilor legii sus-menţionate, a
ordinelor şi instrucţiunilor elaborate de Ministerul Educaţiei,
Cercetării, Tineretului şi Sportului.
Articolul 3
Inspectoratul şcolar are următoarele atribuţii:
a)aplică politicile şi strategiile Ministerului
Educaţiei şi Cercetării Ştiinţifice la nivel
judeţean, respectiv al municipiului Bucureşti;
b)controlează
aplicarea legislaţiei şi monitorizează calitatea
activităţilor de predare-învăţare şi respectarea
standardelor naţionale/indicatorilor de performanţă, prin
inspecţia şcolară;
c)controlează,
monitorizează şi evaluează calitatea managementului
unităţilor şi instituţiilor de învăţământ;
d)asigură, împreună cu autorităţile
administraţiei publice locale, şcolarizarea elevilor şi
monitorizează participarea la cursuri a acestora pe durata
învăţământului obligatoriu;
e)coordonează
admiterea în licee, evaluările naţionale şi concursurile
şcolare la nivelul unităţilor de învăţământ din
judeţ şi, respectiv, din municipiul Bucureşti;
f)monitorizează implementarea programelor naţionale
iniţiate de Ministerul Educaţiei şi Cercetării
Ştiinţifice pe aria judeţului, respectiv a municipiului
Bucureşti, precum şi a proiectelor derulate de unităţile
şcolare şi cele conexe în cadrul programelor Uniunii Europene în
domeniul educaţiei şi tineretului;
g)mediază
conflictele şi litigiile survenite între autoritatea administraţiei
publice locale şi unităţile de învăţământ;
h)coordonează şi controlează
activităţile unităţilor conexe ale Ministerului
Educaţiei şi Cercetării Ştiinţifice din aria
judeţului/municipiului Bucureşti;
i)prezintă un raport anual privind starea
învăţământului pe teritoriul judeţului, respectiv al
municipiului Bucureşti. Acest raport se face public;
j)aprobă,
la propunerea consiliului local sau a consiliilor judeţene,
înfiinţarea unităţilor pentru educaţie timpurie,
învăţământ primar şi gimnazial;
k)aplică
politicile educaţionale naţionale la nivel judeţean, respectiv
al municipiului Bucureşti;
l)acordă
consiliere şi asistenţă unităţilor şi
instituţiilor de învăţământ în gestionarea resurselor umane
şi a posturilor didactice la nivelul judeţului, respectiv al
municipiului Bucureşti;
m)monitorizează activităţile de constituire şi
de vacantare a posturilor didactice/catedrelor din
unităţile de învăţământ preuniversitar de stat şi
particular, organizează concursul naţional pentru ocuparea posturilor
didactice/catedrelor vacante şi rezervate din învăţământul
preuniversitar de stat şi monitorizează concursurile de ocupare a
posturilor didactice/ catedrelor vacante/rezervate organizate de
unităţile de învăţământ preuniversitar particular;
n)gestionează baza de date privind cadrele didactice
calificate angajate în unităţile de învăţământ, precum
şi întreaga bază de date a educaţiei;
o)înaintează spre avizare Ministerului Educaţiei şi Cercetării
Ştiinţifice reţeaua şcolară din raza lor
teritorială propusă de autorităţile administraţiei
publice locale, în conformitate cu politica educaţională, a
documentelor strategice privind dezvoltarea economică şi socială
la nivel regional, judeţean şi local, după consultarea
unităţilor de învăţământ, a operatorilor economici
şi a partenerilor sociali interesaţi;
p)realizează
auditarea periodică a resursei umane din învăţământul
preuniversitar; rezultatele auditului se aduc la cunoştinţa celor în
cauză, consiliului de administraţie al unităţii de
învăţământ şi Ministerului Educaţiei şi
Cercetării Ştiinţifice;
q)asigură
colectarea datelor statistice pentru sistemul naţional de indicatori
privind educaţia;
r)pentru asigurarea
accesului egal la educaţie şi
formare profesională, eliberează avizul conform al instituţiei
autorităţilor administraţiei publice locale, în baza căruia
acestea aprobă organizarea, funcţionarea şi, după caz,
dizolvarea unor structuri de învăţământ, fără
personalitate juridică - ca părţi ale unei unităţi de
învăţământ cu personalitate juridică - şi subordonate
aceluiaşi ordonator principal de credite, în condiţiile legii;
s)asigură
personalul didactic necesar desfăşurării educaţiei antepreşcolare împreună cu autorităţile
administraţiei publice locale, cu respectarea standardelor de calitate
şi a legislaţiei în vigoare;
ş)asigură condiţiile pentru generalizarea
treptată a învăţământului preşcolar alături de
autorităţile administraţiei publice locale;
t)poate organiza
în colaborare cu autorităţile administraţiei publice locale programe
educaţionale de tip «A doua şansă», în vederea promovării
învăţământului obligatoriu pentru persoane care
depăşesc cu peste 4 ani vârsta corespunzătoare clasei şi
care, din diferite motive, nu au absolvit învăţământul secundar
inferior, gimnazial;
ţ)stabileşte, în colaborare cu
autorităţile administraţiei publice locale, unităţile
de învăţământ în care se poate organiza şi poate
funcţiona învăţământul liceal cu frecvenţă
redusă;
u)stabileşte, cu consultarea autorităţilor
administraţiei publice locale, unităţile de
învăţământ în care se organizează filiera tehnologică
sau vocaţională a liceului, având în vedere
tendinţele de dezvoltare socială şi economică precizate în
documentele strategice regionale, judeţene şi locale elaborate
şi monitorizate de structurile parteneriale consultative (consorţii
regionale şi comitete locale de dezvoltare a parteneriatului social);
v)stabileşte, cu consultarea autorităţilor
administraţiei publice locale, unităţile de
învăţământ în care se organizează învăţământ
profesional, având în vedere tendinţele de dezvoltare socială şi
economică precizate în documentele strategice regionale, judeţene
şi locale privind învăţământul profesional şi tehnic;
w)organizează concursul pentru ocuparea funcţiilor de
director şi de director adjunct din unităţile de
învăţământ preuniversitar;
x)emite avizul conform, potrivit legislaţiei în vigoare, pentru organizarea reţelei
şcolare de către autorităţile publice locale. În baza
avizului conform al inspectoratului şcolar, autorităţile publice
locale stabilesc unităţile de învăţământ în care se
organizează învăţământul de artă şi
învăţământul sportiv de stat;
y)pentru activitatea
sportivă
şi artistică de performanţă propune, alături de
autorităţile administraţiei publice locale, de Ministerul
Culturii şi/sau instituţiile publice de cultură împreună cu
Ministerul Educaţiei şi Cercetării Ştiinţifice
organizarea de cluburi şcolare şi unităţi de
învăţământ preuniversitar de stat cu program sportiv sau de
artă, integrat ori suplimentar;
z)propune cifra de şcolarizare
pentru învăţământul de stat, care se aprobă prin
hotărâre a Guvernului. Prin excepţie, cifra de şcolarizare
pentru învăţământul postliceal de stat finanţat integral de
către solicitanţi, persoane fizice sau juridice, se aprobă, prin
decizii, de inspectoratele şcolare şi se comunică Ministerului
Educaţiei şi Cercetării Ştiinţifice;
aa) aprobă şcolarizarea la domiciliu, respectiv
aprobă înfiinţarea de clase sau grupe în spitale, la propunerea
Centrului Judeţean de Resurse şi Asistenţă
Educaţională (CJRAE)/Centrului Municipiului Bucureşti de Resurse
şi Asistenţă Educaţională (CMBRAE), conform unei
metodologii-cadru elaborate de Ministerul Educaţiei şi
Cercetării Ştiinţifice;
bb)
gestionează
resursa umană necesară şcolarizării minorilor şi a
adulţilor din centrele de reeducare, din penitenciarele pentru minori
şi tineri şi din penitenciarele pentru adulţi, asigurată de
către Ministerul Educaţiei şi Cercetării
Ştiinţifice, prin intermediul inspectoratului şcolar;
cc)
poate solicita Ministerului Educaţiei şi Cercetării Ştiinţifice
ridicarea acreditării/autorizării unei unităţi de
învăţământ cu personalitate juridică sau a unei structuri a
acesteia, în conformitate cu prevederile legale, la propunerea
autorităţilor administraţiei publice locale sau din propria
iniţiativă, pentru a asigura calitatea învăţământului;
dd) îndeplineşte atribuţiile care îi revin, prevăzute în metodologiile de organizare şi desfăşurare a
examenelor şi evaluărilor naţionale;
ee) sancţionează nerespectarea prevederilor contractului
educaţional-tip de către unitatea de învăţământ pe
care aceasta îl încheie cu părinţii în momentul înscrierii antepreşcolarilor, respectiv a preşcolarilor sau
a elevilor, în Registrul unic matricol;
ff)
vacantează,
în condiţiile legii, posturile corespunzătoare funcţiilor de
îndrumare şi de control cuprinse în organigramele proprii şi
asigură publicarea acestora în presa centrală/locală şi la
sediul propriu, cu cel puţin 30 de zile înainte de organizarea
concursului;
gg) validează concursul pentru
ocuparea posturilor didactice/catedrelor din învăţământul
preuniversitar;
hh) validează concursul
pentru ocuparea posturilor didactice/catedrelor din învăţământul
preuniversitar particular, organizat în baza art. 89 alin. (1) din Legea nr.
1/2011
, cu modificările şi completările ulterioare;
ii)
realizează
evaluarea anuală a activităţii manageriale desfăşurate
de directorii şi directorii adjuncţi din unităţile de
învăţământ preuniversitar şi a inspectorilor şcolari,
conform unei metodologii elaborate de Ministerul Educaţiei şi
Cercetării Ştiinţifice;
jj) transmite
Ministerului Educaţiei şi Cercetării Ştiinţifice
recomandările studiilor de prognoză, centralizate, avizate de
către consorţiile regionale şi comitetele locale de dezvoltare a
parteneriatului social, în baza cărora unităţile de
învăţământ, autorităţile administraţiei publice
locale, operatorii economici au elaborat propunerile privind cifrele de
şcolarizare;
kk) acordă asistenţă tehnică de
specialitate direcţiilor generale ale finanţelor publice
judeţene, respectiv a municipiului Bucureşti, în vederea
repartizării de către acestea pe comune, oraşe, municipii
şi sectoare ale municipiului Bucureşti a finanţării de
bază aprobate anual prin legea bugetului de stat;
ll) acordă asistenţa tehnică de specialitate
direcţiilor regionale ale finanţelor publice/administraţiilor
judeţene ale finanţelor publice, respectiv a municipiului
Bucureşti, în vederea efectuării de redistribuiri ale sumelor
repartizate pe comune, oraşe, municipii şi sectoare ale municipiului
Bucureşti sau repartizări ale sumelor rămase nerepartizate, în
cazuri excepţionale, atunci când sumele repartizate în baza standardelor
de cost nu asigură plata drepturilor prevăzute la art. 104 alin.
(2) din Legea nr. 1/2011
, cu modificările şi completările ulterioare, la unele
unităţi de învăţământ cu personalitate juridică,
în cadrul sumelor defalcate din taxa pe valoarea adăugată aprobate
judeţului/municipiului Bucureşti prin legea bugetului de stat;
mm)
eliberează
avizul conform al instituţiei, în vederea aprobării de către
consiliul local, la propunerea primarului, a redistribuirii sumelor între
unităţi de învăţământ cu personalitate juridică
din cadrul aceleiaşi unităţi administrativ-teritoriale;
redistribuirea sumelor între unităţi de învăţământ cu
personalitate juridică, potrivit prevederilor alineatelor anterioare,
conduce implicit la modificarea bugetelor iniţiale aprobate, calculate pe
baza costurilor standard per elev/preşcolar;
nn) asigură asistenţa
tehnică direcţiilor generale ale finanţelor publice
judeţene, respectiv a municipiului Bucureşti necesară
repartizării pe comune, oraşe, municipii şi sectoare ale
municipiului Bucureşti a finanţării complementare aprobate anual
prin legea bugetului de stat;
oo) încheie acorduri-cadru cu unităţile/instituţiile de învăţământ care
asigură formarea iniţială, în baza cărora se
realizează pregătirea practică din cadrul masterului
didactic sau al programelor de formare psihopedagogică;
pp)
realizează
etapele specifice, din cadrul examenului naţional de definitivare în
învăţământ, organizat de Ministerul Educaţiei şi
Cercetării Ştiinţifice, conform unei metodologii aprobate prin
ordin al ministrului educaţiei şi cercetării
ştiinţifice;
qq) coordonează
repartizarea pe posturi/catedre vacante;
rr) organizează
şedinţa publică de repartizare a cadrelor didactice, în
condiţiile legii;
ss) analizează,
corectează în colaborare cu unităţile de
învăţământ şi avizează oferta de posturi
didactice/catedre vacante/rezervate;
şş) face publică, prin afişare, lista de
posturi didactice/catedre la sediul şi pe site-ul instituţiei cu cel
puţin 30 de zile înaintea declanşării procedurilor de
selecţie şi angajare pe aceste posturi didactice/catedre, asemenea
unităţilor de învăţământ respective;
tt) desemnează
un reprezentant al instituţiei, cadru didactic, care să facă
parte din comisia de concurs de ocupare a posturilor didactice organizat de
unităţi de învăţământ particular;
ţţ) îndeplineşte orice alte atribuţii
stabilite prin Legea nr. 1/2011
, cu modificările şi completările ulterioare, ordine
şi metodologii ale Ministerului Educaţiei şi Cercetării
Ştiinţifice.
----------
Art.
Anexa 3
la regulamentul-cadru
a personalului din Inspectoratul Scolar
Caras – Severin
Forma actualizată a acestui act normativ până la data de 1 aprilie 2015 este realizată de către Departamentul juridic din
cadrul Inspectoratului Scolar Caras - Severin prin includerea tuturor modificărilor şi
completărilor aduse de către ORDINUL
nr. 3.400 din 18 martie 2015.
Conţinutul acestui
act aparţine exclusiv Inspectoratului Scolar
Caras - Severin şi este un document cu caracter oficial,
fiind destinat pentru informarea utilizatorilor.
Preambul
Prezentul document reprezintă
un cod de conduită pentru toate categoriile de
personal care funcţionează în Inspectoratul Scolar
Caras - Severin
Personalul din inspectoratul
şcolar se
raportează la două domenii fundamentale:
a)relaţii publice;
b)relaţii
cu publicul.
Relaţiile publice ale inspectoratului şcolar privesc
organizarea şi administrarea sistemului complex de relaţii
profesionale, economice, politice, administrative, sociale, mediatice şi
culturale în care evoluează instituţia.
Relaţiile cu publicul reprezintă acea parte din
relaţiile publice practicate de instituţie prin care se
realizează contactul nemijlocit cu publicul larg şi cu anumite
categorii specifice de public.
Comunicarea în
cele două domenii se defineşte drept:
a)comunicare internă, între membrii instituţiei;
b)comunicare externă, cu diferitele tipuri de public.
Categorii de public pentru inspectoratul şcolar:
1. Personalul didactic, nedidactic şi
administrativ reprezintă un public intern,
primar, tradiţional, activ.
2. Elevii sunt un public intern, tradiţional, activ, primar.
3. Părinţii
se încadrează în categoria publicului intern - parteneri în educaţie
sau extern - beneficiari indirecţi ai educaţiei.
4. Autorităţile locale se încadrează în categoria publicului
extern - instituţii guvernamentale, instituţii şi persoane cu
atribuţii ministeriale, administrative, legislative etc.
5. Comunitatea locală se constituie în public extern
organizaţii comunitare, poliţie, biserică, organizaţii de
tineret şi de afaceri, precum şi persoane importante din aceste
medii, cum ar fi educatori, lideri locali, oficialităţi clericale,
bancheri, lideri etnici etc.
6. Angajatorii se constituie atât în public intern - parteneri în educaţie, cât şi în public extern - beneficiari
indirecţi ai educaţiei.
7. Ministerul Educaţiei, Cercetării, Tineretului şi Sportului se
constituie în public intern.
8. Sindicatul este un public extern - reprezintă
interesele angajaţilor în relaţie cu patronatul.
9. Mass-media este
un public extern, dar nu ţintă, ci canal de comunicare.
Capitolul I
Dispoziţii generale
Articolul 1
Scopul prezentului
cod este de a stabili un cadru etic pentru desfăşurarea activităţilor din inspectoratul
şcolar în condiţii de transparenţă, imparţialitate
şi eficienţă, crescând astfel credibilitatea şi acceptarea
publică a acestei instituţii.
Articolul 2
Obiectivele prezentului
cod urmăresc să asigure
creşterea calităţii serviciului public, o bună administrare
în realizarea interesului public, precum şi să contribuie la
eliminarea faptelor de corupţie, prin:
a)reglementarea normelor de conduită
profesională necesare realizării unor raporturi sociale şi
profesionale corespunzătoare creării şi menţinerii la nivel
înalt a prestigiului instituţiei;
b)informarea publicului cu privire la conduita profesională la care este îndreptăţit să se
aştepte din partea personalului angajat în inspectoratul şcolar în
exercitarea funcţiei;
c)crearea unui climat de încredere şi
respect reciproc atât în cadrul instituţiei, cât şi între personalul
instituţiei şi public.
Articolul 3
(1)Normele de conduită profesională şi morală
prevăzute de prezentul cod se adaugă normelor de conduită
obligatorii stabilite prin alte acte normative în vigoare la nivel
naţional sau în cadrul sistemului de învăţământ, privind:
a)drepturile copilului şi
drepturile tinerilor;
b)drepturile minorităţilor;
c)combaterea discriminării;
d)accesul cetăţenilor la informaţiile de interes public;
e)statutul personalului didactic.
(2)Rezultatele aşteptate în urma aplicării prezentului cod sunt:
a)o conduită profesională care să conducă
la crearea şi menţinerea prestigiului instituţiei;
b)informarea publicului cu privire la conduita profesională a personalului inspectoratului şcolar în
exercitarea activităţilor desfăşurate.
(3)Încălcarea regulilor de conduită prevăzute de
prezentul cod atrage răspunderea disciplinară a celor vinovaţi
şi se sancţionează conform prevederilor legale în vigoare.
Capitolul II
Principii fundamentale şi
norme de conduită
Articolul 4
Personalul din inspectoratul
şcolar are
obligaţia de a respecta principiile fundamentale şi normele de
conduită profesională şi morală prevăzute de prezentul
cod şi de a le practica în interes public.
Articolul 5
Activitatea personalului
din inspectoratul şcolar trebuie să se fundamenteze pe
următoarele principii şi norme de conduită:
1. Respectarea drepturilor omului şi a
echităţii
Personalul inspectoratului
şcolar trebuie să respecte şi să promoveze demnitatea
individului, unicitatea şi valoarea fiecărei persoane, precum şi
unicitatea situaţiei în care se află. Angajaţii inspectoratului
şcolar au următoarele obligaţii în acest sens:
a)să respecte drepturile fundamentale ale omului,
pornind de la faptul că toţi oamenii sunt liberi şi egali în
drepturi;
b)să îşi exercite atribuţiile în
concordanţă cu regulamentul de organizare şi funcţionare a
inspectoratelor şcolare şi cu regulamentul intern;
c)să ţină seama, în exercitarea
activităţii lor, de respectarea necondiţionată a legilor
şi a altor reglementări în domeniul educaţiei şi
învăţământului;
d)să aplice un tratament corect şi echitabil
tuturor persoanelor cu care colaborează; să respecte valorile morale
şi religioase, obiceiurile, tradiţiile şi cultura
comunităţii în care activează;
e)să combată orice acte de discriminare sau
exploatare, indiferent dacă acestea sunt directe sau indirecte;
f)să apere cu loialitate prestigiul instituţiei în
care îşi desfăşoară activitatea.
2. Transparenţă şi responsabilitate
Scopul principal al activităţii personalului din inspectoratul şcolar este acela de a asista persoanele aflate în dificultate,
implicându-se în identificarea, evaluarea şi soluţionarea problemelor
educative, pedagogice şi sociale. În acest sens, personalul
inspectoratului şcolar are următoarele obligaţii:
a)să respecte principiul
transparenţei tuturor categoriilor de informaţii care
interesează membrii comunităţii, elevii, absolvenţii,
instituţiile cu care colaborează şi publicul larg, asigurând o
informare corectă şi la timp;
b)să informeze periodic opinia publică despre
activităţile desfăşurate şi despre modul în care sunt
gestionate resursele sale materiale şi financiare;
c)să fie responsabil pentru
deciziile adoptate atât în faţa propriei instituţii şi a
Ministerului Educaţiei, Cercetării, Tineretului şi Sportului,
cât şi, în egală măsură, în faţa beneficiarilor săi,
personalului şi membrilor organizaţiilor asociate,
societăţii, în ansamblu;
d)să se distingă prin implicare activă
în problemele profesionale şi publice, prin colegialitate şi
atitudine civică;
e)să respecte standardele etice şi profesionale în
reprezentările publice ale inspectoratelor şcolare;
f)să combată orice act de dezinformare, calomniere,
denigrare publică a persoanelor din instituţie, din unităţi
de învăţământ sau din alte instituţii.
3. Confidenţialitate
În activitatea
lor, angajaţilor inspectoratului şcolar le este interzis
să dezvăluie datele, informaţiile şi documentele care li se
pun la dispoziţie în exercitarea atribuţiilor şi a
obligaţiilor de serviciu, să utilizeze sau să facă publice
aceste informaţii fără autorizare clară şi
expresă şi numai dacă există un drept legal ori profesional
sau au datoria de a face publice informaţiile respective. În acest sens,
aceştia au următoarele obligaţii:
a)să nu utilizeze în interes personal sau în
beneficiul unui terţ informaţiile dobândite în cursul
desfăşurării activităţilor profesionale;
b)să trateze în mod adecvat toate informaţiile
şi documentele obţinute în exercitarea sau cu ocazia exercitării
atribuţiilor şi obligaţiilor de serviciu, ţinând cont de
confidenţialitatea acestora;
c)să nu folosească informaţiile obţinute
în cursul activităţii lor în scopuri personale sau contrar legii;
d)să asigure confidenţialitatea informaţiilor
şi a documentelor care ar putea aduce atingere prestigiului şi
imaginii publice a instituţiei sau a unei persoane evaluate.
4. Profesionalism
Personalul din inspectoratul
şcolar trebuie să îşi desfăşoare activitatea numai în
aria de competenţă profesională determinată de calificarea
profesională, expertiza şi experienţa profesională. În
acest sens, angajaţii inspectoratele şcolare au următoarele
obligaţii:
a)să îşi îndeplinească atribuţiile
de serviciu cu responsabilitate, competenţă, eficienţă,
corectitudine şi conştiinciozitate;
b)să aibă iniţiative şi să îşi
dezvolte propriile competenţe profesionale;
c)să respingă comportamentul superficial şi
dezinteresul faţă de activităţile desfăşurate;
d)să dea dovadă de răbdare, amabilitate,
de simţul umorului, de abilitatea de a ceda în unele privinţe, de a
nu fi rigizi;
e)să dea dovadă de prezenţă de spirit,
intuiţie, inventivitate în rezolvarea unor situaţii neprevăzute.
5. Obiectivitatea
În activitatea
desfăşurată, personalul din inspectoratul şcolar trebuie
să se bazeze exclusiv pe documentele analizate în temeiul principiilor,
indicatorilor, standardelor, metodologiilor de
evaluare, precum şi al altor reglementari legale în domeniu, după
caz, fără alte influenţe externe. Astfel, angajaţii
inspectoratului şcolar au următoarele obligaţii:
a)să întocmească rapoartele de evaluare în
mod obiectiv, în concordanţă cu standardele, indicatorii şi descriptorii
prevăzuţi de lege şi în forma solicitată;
b)să facă o evaluare obiectivă a tuturor
aspectelor relevante din activitatea desfăşurată de
organizaţia furnizoare de educaţie supusă evaluării;
c)să nu se lase influenţaţi de interese
personale sau ale unor terţi în formarea propriei opinii;
d)să nu trateze cu superficialitate
informaţiile, datele şi documentele obţinute în timpul
evaluării;
e)să nu omită, cu bună ştiinţă,
informaţii, date şi documente obţinute în timpul evaluării;
f)să îşi fundamenteze
concluziile, observaţiile şi consemnările din rapoartele
întocmite în timpul evaluării exclusiv pe documentele verificate şi
pe date provenind din surse sigure şi neechivoce, în conformitate cu
standardele de evaluare.
6. Exactitate şi legalitate
Personalul din inspectoratul
şcolar trebuie să informeze corect şi complet beneficiarii despre
toate oportunităţile, conjuncturile şi corelaţiile ce se
pot stabili, pentru a putea garanta o alegere (autodeterminare) în
cunoştinţă de cauză. Pentru respectarea acestor principii,
angajaţii inspectoratului şcolar au următoarele obligaţii:
a)să respecte termenele lucrărilor;
b)să stabilească relaţii corecte şi
oneste cu publicul, respectând legile, pe baza cărora îşi
desfăşoară activitatea;
c)să ţină cont de
principiile unice de angajare în muncă, de normele de sănătate
şi de protecţie a muncii, de crearea unui climat de încredere şi
respect reciproc între cetăţeni şi personalul din
instituţie;
d)să aibă abilităţi de comunicare
scrisă şi orală, de a prezenta simplu şi clar, într-un
limbaj accesibil publicului larg, idei sau mesaje specifice domeniului.
7. Integritatea
Personalul din inspectoratul
şcolar trebuie să acţioneze cu onestitate şi
responsabilitate în concordanţă cu misiunea profesiei şi
standardele profesionale Pentru atingerea acestui deziderat, angajaţii din
inspectoratul şcolar au următoarele obligaţii:
a)să descurajeze practicile imorale şi
abaterile de la valorile instituţiei;
b)să creeze un climat etic adecvat activităţii
profesionale, în acord cu ţelurile instituţiei;
c)să dea dovadă de onestitate, corectitudine,
obiectivitate în toate activităţile desfăşurate;
d)să evite conflictele de interese în exercitarea
profesiei;
e)să nu solicite sau
să nu accepte, direct ori indirect, pentru ei sau pentru alţii, vreun
avantaj ori beneficiu în exercitarea funcţiei publice pe care o deţin
şi să nu abuzeze în niciun fel de
această funcţie.
Capitolul III
Dispoziţii finale
Articolul 6
(1)Prevederile prezentului
cod vor fi respectate şi
de către persoanele delegate de inspectoratul şcolar pentru
exercitarea de atribuţii în teritoriu.
(2)Prezentul cod poate
fi completat cu alte prevederi referitoare la comportamentul şi conduita morală şi
profesională a personalului din inspectoratul şcolar, rezultate din
legi, hotărâri ale Guvernului, ordine ale ministrului educaţiei,
cercetării, tineretului şi sportului şi hotărâri ale
consiliului de administraţie.
------